ZAPOJENÍ OBČANŮ OBCE DO SYSTÉMU SEPARACE ODPADŮ ZA POMOCI DĚTÍ MÍSTNÍ ZŠ
Oblast
Třídění tuhého komunálního odpadu (dále jen TKO), zamezení jeho
spalování v domácích topeništích, předcházení vzniku černých skládek,
využití tříděného odpadu.
Historie
Na začátku byl záměr obecního zastupitelstva nabídnout občanům levný a pohodlný způsob likvidace TKO, který by byl alternativou stále více praktikovaného spalování tohoto odpadu v domácích topeništích. Po ukončení soustavného topení v kotlích na tuhá paliva v souvislosti s přechodem na plyn se stará topeniště stala svéráznými spalovnami TKO. Spalování odpadů navíc probíhalo za horších podmínek než předtím: bez přítomnosti klasických paliv za nižších teplot a při malém tahu komína. Současně se projevil vliv zvýšeného podílu plastů, hlavně z obalů potravin a spotřebního zboží. Tyto okolnosti přispěly k tomu, že vliv plynofikace na čistotu ovzduší v obci byl menší, než se očekávalo. Po konzultacích zástupce obecního úřadu s občanským sdružením Vita z Ostravy se jako největší problém jevilo přesvědčit ke změně ty, kteří byli celá léta zvyklí v kamnech spalovat vše, co už nepotřebují a co aspoň trochu hoří.
Obecní zastupitelstvo přijalo nový systém nakládání s TKO. Občané mají možnost dvakrát ročně odevzdat nebezpečný a velkoobjemný odpad do mobilních sběren. Dále mohou separovat plasty do 80litrových pytlů, které jsou k dispozici na obecním úřadě. Svoz separovaného plastu je prováděn v intervalu 2-3 měsíců. Ostatní odpad je odvážen žetonovým systémem (na naplněnou 110litrovou popelnici občané připevní žeton). Poplatky za odvoz a likvidaci TKO jsou rozděleny do dvou částí: platba za žetony s povinným odběrem minimálně šesti žetonů ročně a paušální pevná částka za každého obyvatele domácnosti. Paušální platba slouží k úhradě separovaného sběru odpadů.
Uvedená technicko-organizační opatření vyřešila mnoho problémů, toho zásadního se ale dotkla jen málo. Jednalo se o ochotu lidí separovat svůj domovní odpad a přestat ho
pálit v kotli. Bez patřičné osvěty by tak celý projekt skončil neúspěchem. Jako nejvhodnější propagátoři a školitelé byly zvoleny děti místní ZŠ. Roli přitom hrála dosavadní dobrá spolupráce mezi školou a obcí.
Potřebné odborné a speciální znalosti a vybavení zajistila Vita. První kontakt mezi Vitou a školou iniciovala ekologická komise zastupitelstva, která i v dalším průběhu garantovala projekt ze strany veřejné správy.
Popis projektu
Cílem projektu je zajistit zapojení občanů do systému separovaného sběru TKO.
Použité prostředky:
- informační kampaň vedená za pomoci dětí ze ZŠ a MŠ
- zavedení separace odpadů ve třídách (4 koše v každé třídě pro hliník, papír, plasty a ostatní)
- informační plakátky dětí ze ZŠ, MŠ na vývěskách obecního úřadu
- děti ZŠ společně se svými učitelkami, rodiči a zastupiteli prozkoumaly obec a její okolí, zaznamenaly (fotografie, video) jak příkladná, tak problematická místa (upravené zahrádky, prostranství, sportoviště, ale i skládky, nepořádek a kouřící komíny), s výsledkem poté děti seznámily občany obce a zastupitelstvo
- beseda na třídních schůzkách s hostem z Vity na téma Separace odpadů a děti
- ZŠ se stala garantem sběru papíru (2x ročně) i sběru hliníku (průběžně); občané se do tohoto sběru zapojili velmi aktivně (množství sebraného papíru se od roku 1997 zvýšilo 4x - na 4,2 t papíru v r. 1999), do systému se zapojili i místní podnikatelé, zejména obchodníci
- vznikl zájmový ekokroužek dětí ZŠ Křováci, který se problematikou ochrany ŽP zabývá hlouběji
- po startovacím projektu Čistý vzduch z roku 1998 (s vazbou na separaci odpadů) následovalo téma Voda (1999), Půda (2000), přičemž vždy i s ohledem na problematiku odpadů
- zviditelnění problému (děti si zvykly na fakt, že kouřící komín není normální, otevřeně takový fakt kritizují a původce takové situace se tak dostává pod společenský tlak. Znečišťování ovzduší v obci se i díky působení dětí stalo nežádoucím činem, přestupkem, faulem
- děti se podílely i na technicky a organizačně složité části projektu, kterou byla sanace bývalé skládky TKO na katastru obce. Po vybagrování a odvozu uloženého materiálu na skládku zajištěnou provedl obecní úřad rekultivaci plochy, na které pak děti z ekokroužku zasadily malé jedle a lípy
- v počáteční fázi projektu proběhla v obci také diskuse občanů, zastupitelů a členů Dětí Země na téma „Spálením problém nezmizí“ jako doprovodný program výstavy Konec dioxinů v Čechách. Dotazy směřovaly nejčastěji k negativním účinkům spalování odpadů v domácích topeništích.
Partneři
- Zastupitelstvo obce Mokré Lazce - Jiří Krist, obecní úřad Mokré Lazce
- ZŠ Mokré Lazce-Vlasta Vlčková
- Vita - občanské sdružení, Ostrava - Eva Cenková
- realizátorem projektu je ZŠ na popud zastupitelstva obecního úřadu a za podpory obce
- neziskové organizace poskytly know-how, pomůcky, podprogramy a lektory
Slabé stránky
- anonymita viníků
- malé zapojení dospělých
- nezájem obecního úřadu jít do detailu, obavy z konfliktu
- špatná legislativa (malá opora)
- malá vytrvalost občanů (po zklidnění kampan쓚idí“), úřadu a zastupitelstva (polevují v ostražitosti a kontrole, myslí si, že problém je „vyřešen navždy“), dětí (časem je omrzí odpady, chtějí pestrost)
- tlak na rychlé efekty (k tomu, aby všichni třídili, nestačí vydat jeden plakát, jednu výzvu v kabelové televizi; lidé raději přijímají změny postupně, více věří koncepci a plynulosti)
- systém není ekonomicky v rovnováze, obec ho dotuje částkou 60 Kč/obyvatel/rok
Silné stránky
- Důslednost na úrovni spolupráce zastupitelstvo - škola - neziskové organizace.
- Velký zájem dětí (do ekokroužku se zapojilo 50 % osazenstva školy).
- Zvýšilo se ekologické uvědomění dětí a potažmo i ostatních občanů.
- Smlouvy o zapojení do systému sběru TKO podepsalo 98 % majitelů nemovitostí.
- Roční objem vyseparovaného plastu se pohybuje kolem 6 tun, tzn. průměr 6 kg/obyvatel/rok.
- Podařilo se udržet příznivé ceny za sběr a likvidaci TKO: průměrný náklad na domácnost je 600 Kč/rok.
- Z okolí obce zmizely černé skládky (orientačně by se úspora dala vyčíslit asi na 10 000 Kč za rok).
- Kvalita separovaného plastového odpadu je dobrá.
- O zkušenosti naší obce se zajímají zastupitelé z širokého okolí.
Financování
Řešitelé projektu pracují bez nároku na odměnu. Aktivity dětí ve škole i v ekokroužku jsou financovány z rozpočtu školy, který byl pro tyto účely zvýšen zastupitelstvem o 5 000 Kč ročně.
Údaje rozpočtu obce týkající se nakládání s odpady v roce 2000:
výdaje na sběr, svoz, likvidaci - 150 000 Kč
příjmy od občanů - 90 000 Kč
rozdíl (dotace z rozpočtu) - 60 000 Kč
Zavedením separace se náklady obce nezvýšily (v roce 1998 - také 150 000 Kč). Úroveň a kvalita služeb přitom vzrostla.
Politická podpora projektu
Celý proces byl iniciován ekologickou komisí zastupitelstva a je tímto orgánem i nadále podporován. Naopak neúspěšné byly pokusy prosadit v zastupitelstvu tvrdší přístup k znečišťovatelům. O projekt se živě zajímali i pracovníci Okresního úřadu - odboru životního prostředí, ovšem bez jakéhokoli dalšího využi
tí v praxi obcí v okrese.
Souvislosti
K projektu neexistuje žádný rámcový dokument. Jedná se spíše o soubor dílčích aktivit spojených stejným cílem - zajistit lepší životní prostředí všem obyvatelům obce Mokré Lazce.
Zkušenosti z realizace výše uvedeného projektu byly poskytnuty všem zájemcům a některé ze zásad praktikovaných v tomto projektu se uplatnily při tvorbě strategických plánovacích dokumentů, které vznikají koncem roku 2000 v opavském regionu: Program rozvoje Opavska, Program rozvoje města Opavy, Program rozvoje obcí mikroregionu Matice slezské, Program rozvoje obcí Hlučínska.
Prvky udržitelnosti
Enviromentální
- vzhled krajiny - zamezení černého skládkování
- zpomalené plnění speciálních skládek
- čistota vzduchu - omezení spalování odpadů
Ekonomické
- finanční úspora při využití druhotných surovin
- vznik pracovních míst ve sběru a zpracování odpadů
- vhodné aktivity pro drobné místní provozovny (sběrny, třídírny, zpracovny, kompostárny atd.)
Sociální
- spolupráce dospělých a dětí
- projevení odpovědnosti za společnou věc
- možnost realizace pro sociálně slabší skupiny (senioři, děti)
- důvod pro nové sociální kontakty, občanské spolky apod.
Nositel projektu
Obecní úřad Mokré Lazce, stavební a ekologická komise
Jiří Krist, tel.: 0604/230 302, e-mail: jiri.krist@cmail.cz
Základní škola Mokré Lazce
ředitelka Vlasta Vlčková,
Eva Cenková
Místo
Obec Mokré Lazce, okres Opava
Mokré Lazce mají 1 070 obyvatel.
Vesnice leží 10 km východně od Opavy,
na hlavním tahu směrem na Ostravu.
Co je nového?