Grant jako motivace
Sdružení Cyklistická stezka Brno-Vídeň získalo v roce 2001 grant z Fondu malých projektů CBC Phare na projekt Rozvoj a zkvalitnění služeb pro cyklisty na trase Brno-Vídeň. Při realizaci tohoto projektu úzce spolupracovalo s Nadací Partnerství. Cílem projektu bylo zmapovat potenciál služeb na trase, zapojit do spolupráce se sdružením místní podnikatele a další partnery, navrhnout opatření, která zlepší informovanost turistů o cyklostezce, o zajímavých cílech na trase a službách. Výsledkem projektu je soubor doporučení, kterými se zabývala valná hromada sdružení a podle toho upravila svůj plán a rozpočet na rok 2002. V rámci projektu byla také znovu vydána mapka trasy.
Přístup obcí
Dalším velkým úkolem, který před sdružením stál, bylo zkolaudovat jednotlivé úseky postavené cyklostezky, zajistit zápisy do katastru nemovitostí a předat vybudovaný majetek jednotlivým obcím na trase, tak aby se o vybudovaný majetek mohly nadále samy starat. Některé úseky trasy byly předány snadno, především ty, kde bylo provedeno pouze značení trasy. Tam, kde byly budovány nové úseky cyklostezek, se v některých místech po zaměření skutečného provedení stavby zjistilo, že stezka byla částečně vybudována i na cizích pozemcích. Jedná se sice o malé kousky, ale vlastnické vztahy jsou velmi komplikované (dědictví apod.). V úseku mezi Modřicemi a Rebešovicemi se nepodařilo stavbu zkolaudovat, protože je zde neustále ničeno dopravní značení. Rebešovice nevstoupily do sdružení a nesouhlasily s vedením cyklostezky po polních cestách v katastru obce. I když se v roce 1999 podařilo dosáhnout dohody, stále trvá negativní vztah některých obyvatel ke stezce. Doslechli jsme se i o tom, že v hospodě v Rebešovicích odmítli obsloužit cyklistu, protože přijel do obce po polňačce, která byla původně navržena pro cyklostezku (mimochodem, vede přímo k hospodě). Zatímco jinde starostové i většina obyvatel berou stezku jako přínos, v Rebešovicích se to zatím nedaří.
Výroba značek na cyklotrase z hliníkových dílů je nešťastné řešení, značky jsou ničeny a ztrácejí se také jako zpeněžitelná surovina. Ničení značení na trase znamená značnou zátěž pro obce a způsobuje orientační problémy cyklistům. Sdružení se tedy na návrh starosty Pasohlávek zabývá možností doplnit trasu vodorovným nebo i jiným turistickým značením.
Image stezky
Cílem sdružení je nejen umožnit cyklistům bezpečný pohyb, ale také jim dát najevo, že se pohybují po trase, kde se jim někdo věnuje a poskytuje informace. Jedním z projektů sdružení v roce 2001 bylo vybavení trasy místy k odpočinutí s informačními tabulemi. Nositelem projektu byla obec Žabčice, která získala příspěvek z Programu obnovy venkova. Sdružení potom rozhodlo, že každá obec, která vybuduje na svém území místa k zastavení a relaxaci, může získat z rozpočtu sdružení příspěvek až 27 tisíc korun. Během roku vzniklo celkem 16 míst s informační tabulí, lavičkami, stojany na opření kol a odpadkovým košem. Jednotícím prvkem je mapa celé cyklotrasy a logo sdružení.
Akce pro veřejnost
Sdružení se na základě zkušeností z minulých let rozhodlo, že bude ročně pořádat dvě akce pro veřejnost (jarní otvírání sezóny na trase a podzimní závěr sezóny, tzv. burčáková jízda). V roce 2001 se uskutečnilo jarní otvírání trasy v symbióze s otvíráním sezóny v kempu Merkur v Pasohlávkách. Cyklisté jeli z Brna již tradičním způsobem, tak že se v obcích na trase ke skupině postupně přidávají další. Každý účastník jízdy dostal samolepku s logem sdružení, která byla zároveň vstupenkou do kempu a poukázkou na malé občerstvení. Protože se jelo poprvé po čerstvě postavené trase, v kempu se krátce besedovalo o dojmech účastníků. Počasí bylo nádherné, program v kempu zajímavý a nechyběla ani ochutnávka vín. Domů se každý vrátil podle svých sil a možností.
Podzimní akce se konala jako součást brněnských akcí ke Dni bez aut. Hlavní roli zde hrála obec Hevlín, která připravila zázemí pro cyklisty. Poprvé se jelo až do Rakouska, v Laa se konaly hody. Více než 60 cyklistů tedy překročilo hranice a v Laa na náměstí ve velkém stanu s muzikou byly pro nás připraveny lavice a občerstvení. Potom pan starosta z Laa provedl vláček cyklistů obcí a ukázal nám jak historické památky, tak nové rozvojové záměry obce, z nichž nejzajímavější bylo vybudování termálních lázní s využitím podzemních horkých pramenů. Po návratu do Hevlína se konala v místním kulturním domě beseda s Janem Smolíkem a Františkem Duchoňem, cyklistickými legendami. Přítomní cyklisté je požádali, aby pomohli prosazovat podporu nejen závodní cyklistiky, ale i lepších podmínek pro všechny kolaře. Na to, že dva dny před akcí hustě pršelo a v den akce samotný se sluníčko odhodlalo vykouknout z mraků až v poledne, byla účast na akci docela úspěchem. Večer jsme se vlakem z Hrušovan vrátili do Brna. Přesto, že byl s ČD předem domluven speciální vagón na kola, bylo štěstí, že se vlakem vracelo jen 19 cyklistů. Během přepravy byla totiž kola naházena na hromadě. Pokud chtějí ČD měnit svou celkovou image, musí na sobě ještě hodně pracovat.
Závěry z projektu Propagace a rozvoj služeb na trase - další cíle
Výhledy do budoucna
O tom, že projekt Cyklistická stezka Brno-Vídeň si získává popularitu, svědčí noví členové, obec Hrabětice a Vojkovice. V roce 2002 sdružení pokračuje v aktivní činnosti. Na valném shromáždění v březnu 2002 byly odsouhlaseny aktivity sdružení v roce 2002. Mezi hlavní cíle patří projekční příprava úseků, které zlepší bezpečnost cyklistů a propojí trasu s okruhy vinařských stezek, tak, aby mohly být efektivně čerpány prostředky z různých grantových programů včetně státního fondu dopravní infrastruktury a zahraniční zdroje. Sdružení schválilo vstup do Greenways a záměr zpracovat dlouhodobou vizi rozvoje cyklistické stezky. Pro budoucí hodnocení projektu je velmi důležité zahájit monitoring pohybu cyklistů po trase stezky a průběžnou komunikaci s uživateli trasy. Třetí červencovou sobotu 2001 proběhlo první sčítání v rámci celostátního sčítání cyklistů. Na úseku na jihu Brna se po stezce pohybovalo přes 600 cyklistů, v Židlochovicích to bylo přes 500 cyklistů za den. Za klíčový předpoklad dalšího rozvoje cyklostezky považuji, že pro sdružení pracuje jeden z autorů záměru a že díky zapojení do Greenways získává sdružení větší rozhled a možnost poučit se ze zkušeností jiných zemí i partnerů v ČR.