MÍSTNÍ AGENDA 21 VE VSETÍNĚ


Ocenění projektu

Městu Vsetín za projekt “Vsetín - město k životu“ (Místní agenda 21 ve Vsetíně) byla udělena na Pražském hradě cena za druhé místo v soutěži O lidech a s lidmi za podporu a rozvoj místní demokracie (soutěže se zúčastnilo 65 projektů z ČR).

Vydání publikace “Vsetín - město k životu“

SPVV Ledňáček a ALCEDO – DDM Vsetín vydali publikaci "Vsetín – město k životu". Autorka publikace a koordinátorka projektu MA21 Vsetín popisuje v publikaci jednotlivé části a výstupy z projektu včetně krátké analýzy a vize projektu.

Rozšíření projektu MA 21 ve Vsetíně

Projekt Místní agenda ve Vsetíně se v roce 2001 rozšířil o další důležitou část a to o projekt Zdravé město Vsetín. Vsetín se přihlásil do Národní sítě zdravých měst. Městu se rozšíří možnost získat pro město další finanční prostředky, získat mnoho informací z oblasti péče o zdraví a životní prostředí, avšak hlavním cílem je vytvářet podmínky pro zdravý, příjemný a bezpečný domov pro všechny obyvatele města či regionu, cestou zlepšování podmínek pro zdravý život. Navázat na projekt MA 21 ve Vsetíně a pomoci při realizaci aktivit a výstupů. V rámci příprav Plánu zdraví proběhlo více než 12 pracovních kulatých stolů v oblasti životního prostředí, vzdělávání, výchovy, sociálních služeb, informatiky a rozvoje města. Na kulatých stolech spolupracovali experti i laická veřejnost. Ke kvalitě plánu zdraví přispěly i výstupy z tříletého projektu Místní agenda 21 ve Vsetíně.

Dětský parlament Vsetín

V dubnu 2001 zahájil dvaceti členný dětský parlament (DP) realizaci konkrétního projektu. Projekt "Hřiště" vyhlásil společně |DP společně s Technickými službami Vsetín a ALCEDEM na návrh ředitele Technických služeb na 10. Dětském slyšení. Cílem projektu bylo vytipovat existující dětská hřiště a navrhnout jeho rekonstrukci podle stanovených kriterií. Vítězný projekt se TS Vsetín zavázaly realizovat v roce 2001 – 2002, tzn. hřiště opravit a dát mu novou podobu, vše dle návrhu dětí.

Co si o vsetínském Dětském parlamentu myslí učitelé, rodiče, pracovníci vsetínské radnice a technických služeb?

Je důležité, že komunikace dětí s dospělými funguje ve Vsetíně již 10 let. Děcka ví, že je dospělí berou jako partnery, což má vliv na posílení jejich sebedůvěry a jejich osobní rozvoj. Mají možnost být u projektů, uvědomit si problémy i to, že jejich řešení není vždy jednoduché a jednoznačné. Mají příležitost se s problémy ztotožnit. Když se zeptáte dětí a dáte jim důvěru, jsou velmi otevření, upřímní a kritičtější než starší generace. To musíme my dospělí podporovat a rozvíjet…

Jaromír Kudlík, zástupce starosty města Vsetín

DP je velmi zdařilá aktivita, která umožňuje dětem a mládeži učit se zapojovat do rozhodování a dění ve městě… Milan Půček, tajemník MěÚ Vsetín

DP je bezvadná věc. Děti a mladí lidé mají možnost účastnit se rozhodovacího procesu ve městě. Jejich podnětné návrhy často mění jednostranný pohled úředníků a radních a pomáhají najít směr kam se mohou některé aktivity ubírat, kam zaměřit pozornost …

Věra Goldová, ved. odboru školství a kultury, MěÚ Vsetín

Činnost DP je jednou z výrazných forem výchovy k demokracii. Žáci mají možnost v praxi poznat systém demokracie, učí se naslouchat druhým, prezentovat vlastní názory, argumentovat. Učí se umění kompromisu a tolerance …

Petr Kořenek, zást. řed., ZŠ Luh, Vsetín

Čím dříve se děti a mládež naučí demokracii a aktivnímu přístupu k dění ve městě, tím máme větší naději, že v dospělost nebudou pasivními občany…

Táňa Nersesjan, učitelka, ZŠ Trávníky, Vsetín (absolvent projektu “Dokážu to?“)

Anička chodí do DP rok. Překvapila mě zodpovědností s jakou přistupuje k akcím a úkolům DP. Také celé naší rodině o DP vypráví. Velmi často z jejího vyprávění cítím radost ze společné práce, někdy hrdost na výsledky. Líbí se mi zapojení dětí do dění ve městě. Myslím, že DP je prospěšný pro dnešek i naši budoucnost ….

Iva Šobáňová, maminka, členka Pedagogické rady ALCEDA

DP svou činností zlepšuje komunikaci mezi dětmi, mládeží a dospělými. Děti mají prostor pro vyjádření svého názoru a uplatnění svých nápadů, např. projekt "Hřiště". Prostřednictvím dětských aktivit lze působit na dospělé. Třídění odpadu se přes děti dostává k rodičům a do rodin, kde dosud odpad nikdy netřídili...

Lubomír Střelec, ředitel Technických služeb Vsetín

Vzdělávací projekt pro učitele "Škola – místo k životu"

Při prezentaci dosavadních výsledků školních projektů v březnu 2001, které byli přítomni i ředitelé některých škol a zástupci radnic a OkÚ, byly představeny tradiční i netradiční formy a metody práce s dětmi. Velmi pozitivní je skutečnost, že se dařilo zapojit všechny děti ve třídě. Zlepšila se vzájemná komunikace, děti nadšeně řešily úkoly, komunikovali s radnicemi, orgány ochrany přírody, rodiči a prarodiči, psaly články a zprávy. Skupina učitelů ze ZŠ Vsetín Sychrov řešila problém prostředí školy, zejména vstup do budovy a okolí. Společně s dětmi z I. i II. stupně vyzdobili a upravili některé prostory v budově školy i ve venkovním areálu a vytvořili tak lepší místo pro výuku, hraní i pobyt dětí a učitelů. Dále mají připraven projekt na vytvoření relaxační plochy na pozemku školy. Projekt byl realizován na základě vzájemné spolupráce mezi učiteli a žáky, vedením školy a radnice. Využili mj. energetický audit, který v loňském roce zadala vsetínská radnice. Další dvě skupiny učitelů se zabývaly tříděním odpadu, zejména v návaznosti na současné programy v obcích. Stejně zajímavá a pro děti přínosná byla i další témata – “Myslete jako strom“, “100 let naší školy“, “Zdravý životní styl“.

V publikaci “Škola – místo k životu“ autoři Gittins J., Cooper G., Hlinska I.. popisují konkrétní výstupy deseti základních škol ze Vsetína a jeho blízkého okolí, jež se zapojily do projektu Škola – místo k životu

Části projektu Místní agenda 21 ve Vsetíně

Čím se musíme zabývat


Objektivní stanovování způsobů práce a stanovování cílů.
Udržet zájem lidí zapojených do projektu. Volit vhodné způsoby motivace.
Jak dostat myšlenky od účastníků kulatých stolů k jejich spolupracovníkům, podřízeným, občanům města.
Jak oslovit dosud neoslovené.
Jaké způsoby propagace a osvěty projektu zvolit směrem ke skupině široké veřejnosti.

Co je přínosné


Poznávání lidí míst, organizací a jejich struktur.
Vzájemné nabádání ke spolupráci na akcích.
Naučili jsme se více naslouchat, komunikovat, spolupracovat.
Upevnění či navázání kontaktů.
Spolupráce s radnicí.


Nositelé projektu:


Sdružení pro výchovu a vzdělávání Ledňáček
Jiráskova 419, 755 01 Vsetín
Iva Šobáňová, Simona Hajdová, tel.: 0657/671752


ALCEDO – dům dětí a mládeže Vsetín
Jiráskova 419, 755 01 Vsetín
Mgr. Iva Hlinská, Mgr. Pavel Bartoň, tel.: 0657/617704


Město Vsetín
Svárov 1080, 755 01 Vsetín
Ing. Jaromír Kudlík – zástupce starosty, předseda mikroregionu Vsetínsko Ing. Milan Půček – tajemník MěÚ Vsetín, tel.: 0657/691501