Ocenění projektu
Městu Vsetín za projekt “Vsetín - město k životu“ (Místní agenda 21 ve Vsetíně) byla udělena na Pražském hradě cena za druhé místo v soutěži O lidech a s lidmi za podporu a rozvoj místní demokracie (soutěže se zúčastnilo 65 projektů z ČR).
Vydání publikace “Vsetín - město k životu“
SPVV Ledňáček a ALCEDO – DDM Vsetín vydali publikaci "Vsetín – město k životu". Autorka publikace a koordinátorka projektu MA21 Vsetín popisuje v publikaci jednotlivé části a výstupy z projektu včetně krátké analýzy a vize projektu.
Rozšíření projektu MA 21 ve Vsetíně
Projekt Místní agenda ve Vsetíně se v roce 2001 rozšířil o další důležitou část a to o projekt Zdravé město Vsetín. Vsetín se přihlásil do Národní sítě zdravých měst. Městu se rozšíří možnost získat pro město další finanční prostředky, získat mnoho informací z oblasti péče o zdraví a životní prostředí, avšak hlavním cílem je vytvářet podmínky pro zdravý, příjemný a bezpečný domov pro všechny obyvatele města či regionu, cestou zlepšování podmínek pro zdravý život. Navázat na projekt MA 21 ve Vsetíně a pomoci při realizaci aktivit a výstupů. V rámci příprav Plánu zdraví proběhlo více než 12 pracovních kulatých stolů v oblasti životního prostředí, vzdělávání, výchovy, sociálních služeb, informatiky a rozvoje města. Na kulatých stolech spolupracovali experti i laická veřejnost. Ke kvalitě plánu zdraví přispěly i výstupy z tříletého projektu Místní agenda 21 ve Vsetíně.
Dětský parlament Vsetín
V dubnu 2001 zahájil dvaceti členný dětský parlament (DP) realizaci konkrétního projektu. Projekt "Hřiště" vyhlásil společně |DP společně s Technickými službami Vsetín a ALCEDEM na návrh ředitele Technických služeb na 10. Dětském slyšení. Cílem projektu bylo vytipovat existující dětská hřiště a navrhnout jeho rekonstrukci podle stanovených kriterií. Vítězný projekt se TS Vsetín zavázaly realizovat v roce 2001 – 2002, tzn. hřiště opravit a dát mu novou podobu, vše dle návrhu dětí.
Co si o vsetínském Dětském parlamentu myslí učitelé, rodiče, pracovníci vsetínské radnice a technických služeb?
Je důležité, že komunikace dětí s dospělými funguje ve Vsetíně již 10 let. Děcka ví, že je dospělí berou jako partnery, což má vliv na posílení jejich sebedůvěry a jejich osobní rozvoj. Mají možnost být u projektů, uvědomit si problémy i to, že jejich řešení není vždy jednoduché a jednoznačné. Mají příležitost se s problémy ztotožnit. Když se zeptáte dětí a dáte jim důvěru, jsou velmi otevření, upřímní a kritičtější než starší generace. To musíme my dospělí podporovat a rozvíjet…
Jaromír Kudlík, zástupce starosty města Vsetín
DP je velmi zdařilá aktivita, která umožňuje dětem a mládeži učit se zapojovat do rozhodování a dění ve městě… Milan Půček, tajemník MěÚ Vsetín
DP je bezvadná věc. Děti a mladí lidé mají možnost účastnit se rozhodovacího procesu ve městě. Jejich podnětné návrhy často mění jednostranný pohled úředníků a radních a pomáhají najít směr kam se mohou některé aktivity ubírat, kam zaměřit pozornost …
Věra Goldová, ved. odboru školství a kultury, MěÚ Vsetín
Činnost DP je jednou z výrazných forem výchovy k demokracii. Žáci mají možnost v praxi poznat systém demokracie, učí se naslouchat druhým, prezentovat vlastní názory, argumentovat. Učí se umění kompromisu a tolerance …
Petr Kořenek, zást. řed., ZŠ Luh, Vsetín
Čím dříve se děti a mládež naučí demokracii a aktivnímu přístupu k dění ve městě, tím máme větší naději, že v dospělost nebudou pasivními občany…
Táňa Nersesjan, učitelka, ZŠ Trávníky, Vsetín (absolvent projektu “Dokážu to?“)
Anička chodí do DP rok. Překvapila mě zodpovědností s jakou přistupuje k akcím a úkolům DP. Také celé naší rodině o DP vypráví. Velmi často z jejího vyprávění cítím radost ze společné práce, někdy hrdost na výsledky. Líbí se mi zapojení dětí do dění ve městě. Myslím, že DP je prospěšný pro dnešek i naši budoucnost ….
Iva Šobáňová, maminka, členka Pedagogické rady ALCEDA
DP svou činností zlepšuje komunikaci mezi dětmi, mládeží a dospělými. Děti mají prostor pro vyjádření svého názoru a uplatnění svých nápadů, např. projekt "Hřiště". Prostřednictvím dětských aktivit lze působit na dospělé. Třídění odpadu se přes děti dostává k rodičům a do rodin, kde dosud odpad nikdy netřídili...
Lubomír Střelec, ředitel Technických služeb Vsetín
Vzdělávací projekt pro učitele "Škola – místo k životu"
Při prezentaci dosavadních výsledků školních projektů v březnu 2001, které byli přítomni i ředitelé některých škol a zástupci radnic a OkÚ, byly představeny tradiční i netradiční formy a metody práce s dětmi. Velmi pozitivní je skutečnost, že se dařilo zapojit všechny děti ve třídě. Zlepšila se vzájemná komunikace, děti nadšeně řešily úkoly, komunikovali s radnicemi, orgány ochrany přírody, rodiči a prarodiči, psaly články a zprávy. Skupina učitelů ze ZŠ Vsetín Sychrov řešila problém prostředí školy, zejména vstup do budovy a okolí. Společně s dětmi z I. i II. stupně vyzdobili a upravili některé prostory v budově školy i ve venkovním areálu a vytvořili tak lepší místo pro výuku, hraní i pobyt dětí a učitelů. Dále mají připraven projekt na vytvoření relaxační plochy na pozemku školy. Projekt byl realizován na základě vzájemné spolupráce mezi učiteli a žáky, vedením školy a radnice. Využili mj. energetický audit, který v loňském roce zadala vsetínská radnice. Další dvě skupiny učitelů se zabývaly tříděním odpadu, zejména v návaznosti na současné programy v obcích. Stejně zajímavá a pro děti přínosná byla i další témata – “Myslete jako strom“, “100 let naší školy“, “Zdravý životní styl“.
V publikaci “Škola – místo k životu“ autoři Gittins J., Cooper G., Hlinska I.. popisují konkrétní výstupy deseti základních škol ze Vsetína a jeho blízkého okolí, jež se zapojily do projektu Škola – místo k životu
Části projektu Místní agenda 21 ve Vsetíně